У Благовѣшћенску је 17. маја 2017. у 62. години живота прѣминуо народни умѣтник Русије Александар Тихомиров. Био је дописни члан Русијске академије умѣтности, потпрѣдсѣдник Академије умѣтности свѣта „Нова ера“, почасни директор Музеја руске умѣтности у Харбину, почасни члан Удружења сликара Кине, професор Благовѣшћенског државног педагошког универзитета, почасни грађанин града Благовѣшћенска, носилац ордена Дружбе и ордена Прѣподобног Андрѣја Рубљова III степена.
Умѣтник се прославио тиме што је 1995. године патентирао нови правац у религиозном живопису – „оконопис“. Радови Тихомирова налазе се у музејским и приватним колекцијама мноштва земаља, међу њима и Канаде, Кине, САД, Француске.
Очи, окна, оконопис су једнокорѣне рѣчи. Оконопис је саврѣмени правац у религиозном живопису, чији корѣни воде у староруски иконопис, и свој долазак на свѣт дугује благовѣшћенском умѣтнику Александру Тихомирову, који је некад живѣо и учио се у Москви, у Строгановском училишту, на одѣлѣњу монументално-декоративног сликарства у радионици Г. М. Коржева. Али осамдесетих година одједном рѣши да оде на Далеки исток. То, још нѣ јако далеко од нас врѣме нѣје погодовало бављењу иконописом. Ипак, умѣтник као стваралачка личност, рођена у православној земљи, носи у себѣ зачетке православне културе. Неки несвѣсно, неки подсвѣсно, а Тихомиров свѣсно. Стога од 1984. године његова основна дѣлатност постаје мозаик, у техници којег он изводи радове за многе објекте са свакидашњом и културном намѣном на Далеком истоку.
Почевши с израдом мозаика у свѣтовним установама, он циљано стиже до тржаствености црквеног мозаика, окреће се религиозној умѣтности, иконопису, који се јарко оваплотио у оригиналној форми – оконопису. Тај термин припада самом умѣтнику.
Најбоље традиције руског иконописа, с његовом софијношћу и унутрашњом присношћу, достојно се остварују у новом правцу саврѣмене религиозне умѣтности. Епоха постмодернизма допустила је свѣтовним умѣтницима да прилично лако савладају традиције православне умѣтности у новим облицима. Један од таквих оригиналних облика прѣдставља и умѣтност оконописа. Употрѣба фактуре дрвета проживших свој вѣк прозорских капака, који су нагомилали у себѣ душевну људску енергију бивших станара куће, прѣдставља стваралачко откриће Александра Тихомирова.
Као што је познато, традиција нѣ омета пројављивање стваралачког духа, особито у религиозној умѣтности. Разноликост поступака у староруском иконописању нарушава прѣдставу о канонском као некаквом оваплоћењу начела естетског подражавања. Колико вѣкова су сликари-иконописци радили у једном канону и колико је разлика међу умѣтничким поступцима таквих горостаса као што су Панселинос, Теофан Грк и Андрѣј Рубљов! Због тога је рађање новог и безусловно изражајног правца у умѣтности процес потпуно закономѣрни.
Крај уморног вѣка, граница тисућлѣћā – и, умѣсто појаве израза са рѣчју „арт“, одједном нешто оригинално, израсло на руском, православном тлу, што се указује као самостални правац религиозне умѣтности.
Лик, лице, оквир
Нема иконе без лика, човѣка без лица, окна без оквира. Једна од самосталних изложби Александра Тихомирова је тако и названа: „Окна Руске“. Веома обухватан назив. Он у себѣ обједињује појам Свете Руске и онога без чега у Руској нема ничег светог – православља.
Ево неких од радова који се могу видѣти на умѣтниковом сајту (кликните на слику да бисте је увећали)
Оконопис
- “Ко је видѣо мене, видѣо је Оца”, даска, темпера, восак, 69х36, 2016.
- “Уска врата и тѣсан пут што воде у живот вѣчни…”, д., т., восак, 69х36, 2017.
- “Св. Кнѣгиња Олга”, д., т., восак, 69х36, 2016.
- “Христос у трновом вѣнцу”, д., т., восак, злато, 32х30, 2015.
- “Богоматер Албазинска, д., т., восак, злато, брилијанти, 64х41, 2016.
- “Ко је видѣо мене, видѣо је Оца”, даска, темпера, восак, 57х32
- “Андрѣј Рубљов, д., т., восак, злато, сребро, 2006-2011.
- “Прѣдблаговѣсти и Благовѣсти, д., т., восак, 53х54, 1998.
- “Богоматер Теодоровска”, д., т., восак, брилијанти, злато, рубини, 53х37,5, 2014.
- “Арх. Михаило Архистратиг”, д., т., восак, сребро, 68х39, 2008.
- “Умилѣније”, д., т., восак, сребро, рубин, 54х33, 2012.
- “Покров”, д., т., восак, злато, брилијанти, сребро, 69х39,5, 2009.
- “Благовѣсти”, д., т., восак 54х36, 2015.
- “Свѣтлост свѣту”, д., т., восак, 54х36, 2014.
- “Спас Нерукотворни”, даска, темпера, восак, 30х31, 2015.
Монументална умѣтност
- Рељеф са мозаиком на здању зантско-услужног центра “Елегант”, 1987.
- Рељеф с мозаиком на здању Занатско-услужног центра “Елегант”, 1987.
- Мозаик Унутрашњег дворишта општежића ДОСААФ, 1985.
- Мозаик на здању издавачког комплекса “Амурска Правда”, 1986.
- Мозаик Унутрашњег дворишта општежића ДОСААФ, 1985.
- Рељеф са мозаиком на здању “Дворца профсојуза”, 1988.
Сликарство
- По Португалији. Пѣнушави таласи.
- Градске скице – Благовѣшћенск. Уље на платну, 60х80, 2017.
- Јела се дотѣрала као невѣста. Уље на платну, 60х80, 2017.
- Алтај. Острво Патмос. Уље на платну, 60х80, 2017.
- Алтај, Позна јесен. Уље на платну, 60х80, 2017.
- Бурејско море. Уље на платну, 60х80.
- Црна Гора, сумрак. Уље на платну, 60х80, 2013.
- Црногорски циклус 5. Уље на платну.
- По Мадеири. Рано јутро, Уље на платну, 60х80, 2013.
- Црногорски циклус 4. Уље на платну.
- Усамљени љиљан. Уље на платну, 60х80, 2017.
- По Црној Гори. Уље на платну, 60х80, 2013.
- Серија дивљи рузмарин. Уље на платну, 60х80, 2015.
- Јутро. Уље на платну, 60х80, 2013.
- Женевско језеро, 60х80.
Посрбио и приредио Драган Буковички